Eykabaha's Blog
♥ Its Me! ♥

20120418_011716_zps5892958a photo 20120418_011716_zps5892958a.jpg
Eykabaha
Going to be twenty three
Graduated Diploma IT
Now Degree in IT
Spoiler of English Language
"Make it Simple"


♥ Its Love! ♥

En Baharudin and Pn Wan Aini Daughter
Ajun Zulkifli Best Friend


♥ Wishlist! ♥

Diploma in IT
Degree in IT
Own Beautiful Blog
Owner of THE SYA'S

♥ Contact Me! ♥


♥ Peeps! ♥


♥ Scream! ♥



♥ Title Sidebar! ♥



♥ Banker! ♥



♥ Master! ♥
Template: NSHOO
Lambat renew lesen dikenakan denda!

Assalammualaikum
Sebulan yang lepas, lesen kereta kak bedah dan tamat tempoh tapi hanya minggu lepas kak bedah berkesempatan untuk renew license semula atas sebab sebab tertentu. Sebab musabab nye adalah malas, malas dan malas. Dan daripada kemalasan itu, kak bedah dikenakan denda sebanyak sepuluh hengget atas kelewatan itu. Melayang kau sepuluh hengget. Duit makan nasi ayam untuk dua orang pon lepas tauu. Kenyang perut -.- Pepagi lagi kak bedah dah bangun, kekononnya takut ramai orang dekat jpj nanti. Tapi bila dah pergi pepagi buta pon orang bukan kemain ramai. Bila masa entah tak ramainya -.- Entah pukul berapa diorang datang ambil nombor dan pukul berapa entah diorang bangon daripada tidur -.-

Oleh disebabkan kesesakan orang yang terdapat dalam jpj, kak bedah pon dengan segera berebut rebut di kaunter untuk mendapatkan nombor. Bertolak sana sini, bertarik rambut bagi yang perempuan dan pukul memukul untuk kaum lelaki bagi mendapatkan nombor yang terawal. Okay itu semua tipu. Disebabkan kelewatan hampir satu jam, kak bedah dapat nombor giliran 1242 dan nombor yang sedang berjalan sekarang adalah 1133. Amekk kaww! Hampir seratus orang lagi menunggu. What a life?! -.- Dan ketika itu juga kekesalan untuk bangun lebih awal tidak berguna lagi. Sobsob.
Sementara tunggu nombor giliran.

Berjam jam tunggu sampai ada yang tertidur -.-

Sementara untuk menunggu nombor giliran sampai, kak bedah ambil kesempatan untuk pergi bersarapan dahulu. Duduk borak borak, makan makan, gosip gosip, ngumpat ngumpat dan akhirnya disebabkan merasakan giliran makin dekat, kitorang pon pergi ke jpj balik and guess what? Nombor giliran sekarang adalah 1160 dan lebih -.- Berapa lagi kedai makan yang kitorang boleh lepak? Jam dah menunjukkan pukul sebelas pagi waktu Malaysia tau. Dua jam sudah menunggu. Tunggu punya tunggu masih belum sampai gilirannya. And finally, bila tiba masanya giliran dipanggil tidak semena mena abang jpj yang hensem tu cakap kena bayar sepuluh hengget disebabkan kelewatan merenew lesen tersebut. Tapi sebaik abang tu hensem, so nak taknak atas kesilapan sendiri juga sepuluh hengget sebagai denda dan tiga puluh hengget untuk renew selama setahun!

Kak bedah jadi hulk sebab penat menunggu -.-

Nak dijadikan cerita, dah lah kena denda. Lepastu keluar rumah pukul sembilan pagi dan balik rumah pukul tiga petang. Kau bayangkan berapa jam kitorang menetap kat dalam tu. Naik kematu segala benda -.- Lepastu, gambar kat lesen tu bukan kemain nak kembang semangkuk -.- Teruk teruk. Dan daripada itu jugak, kak bedah jadikan benda ni sebagai pengajaran. Jangan ditangguh tangguh, jangan malas malas. Kalau tak, banyak lagi duit korang melayang untuk abang jpj yang hensem tu.

Korang tengok sendiri and nilai sendiri --'

Gambar yang digunakan adalah daripada lesen yang lama dan apabila abang abang jpj scan balik untuk diletakkan ke lesen yang baru. Gambar jadi kembang semangkuk dan besar gedabak dan gambar menjadi pecah. Remuk hati kak bedah bila tengok keadaan muka seperti dilanggar basikal. Hurm --' Tapi, bila dah sampai rumah pulak, abah kak bedah tanya kenapa renew setahun je dan bukan dua tahun atau tiga tahun? Kan susah nak kena menunggu lama lagi next year?Hurm, disebabkan terpaku dengan kehenseman abang jpj tadi, kak bedah tak terpikir nak renew terus tiga tahun atau lebih -.-
And ekceli, korang percaya tak yang selama ni kak bedah takut nak drive? Haha memang hakikatnya dan bila dah officially macam ni baru keberanian tu ada. Cuma kereta auto dan bukan manual. Kereta abah kak bedah yang jadi mangsa dan bukan kereta manual mak. Hehe And kat sini jugak kak bedah nak bagi sedikit tips :
  1. Jangan lambat renew lesen korang sepertimana kak bedah lambat!
  2. Jangan bangun lewat! Dan kalau lewat, lama lah korang menapak kat jpj untuk tunggu giliran!
  3. Jangan malas malas dan malas macam kak bedah! Always alert dengan tarikh tamat lesen korang!
p/s : Siapa tahu apa masalah blog kak bedah ni? Situasi die macam ni : Before entry 'Lambat renew lesen dikenakan denda!', kak bedah ada create entry pasal 'The Atmosphere' and bila kak bedah tekan link older post kat bawah tu, bukan entry 'The Atmosphere' yang appear tetapi entry yang before tu lagi yang appear. Anyone can help me?






31 SAID SOMETHING


Older Post | Newer Post